Вероятно все по често ви се случва да пазарувате собствени марки на магазините за сметка на известните и добре установените такива. Те стоят една до друга на регала и вие се замисляте дали качеството на установената марка е толкова по-добро колкото е разликата в цената. Ако до преди няколко години тези марки не бяха особено познати и нямаше доверие към тях, сега с повсеместното им предлагане от веригите добиха голяма популярност, която и в резултат на по-широката им употреба ще се засилва. За някои стоки в даден момент може да ви мине през ума дали изобщо известната марка е по-добра от собствената. Ако някой от вас е правил или ще прави “mystery shopper” за private label brands да сподели наблюденията си.
Тенденцията е собствените все повече да навлизат и да разширяват дела си. До каква степен обаче ще стане това още не е ясно. Дали ще станем като някои европейски държави които са с много висок дял на собствените марки в потребителската кошница или не. Важен е потребителския профил на българина, освен на първо място доходите му и доколко той проявява “снобски” черти при пазаруването на бързооборотни стоки. Собствените марки са голямо предизвикателство за FMCG компаниите, които хвърлят безброй средства за изграждане на силни марки, които бъдейки в магазина(търговските вериги) допринасят и за по-доброто възприемане от хората на самия магазин. Но там те срещат марките на самата търговска верига. Т.е веригите печелят двойно известните марки привличат клиентите до регала, където те пък виждат собствените марки и често купуват тях. Малко самоубийствено прозвуча за известните марки предното изречение, но съществува и такъв момент. Някои вериги ще хвърлят още повече пари в качеството на собствените марки и тогава борбата ще се изостри. Какво ще направят големите компании по този въпрос предстои да се разбере.
Друго интересно изследване за България би било кои продуктови категории са най-застрашени от private label brands. За кои продукти българина държи на “марковите” стоки
А вие какво мислите за собствените марки и какво най-много застрашават те?
Тенденцията е собствените все повече да навлизат и да разширяват дела си. До каква степен обаче ще стане това още не е ясно. Дали ще станем като някои европейски държави които са с много висок дял на собствените марки в потребителската кошница или не. Важен е потребителския профил на българина, освен на първо място доходите му и доколко той проявява “снобски” черти при пазаруването на бързооборотни стоки. Собствените марки са голямо предизвикателство за FMCG компаниите, които хвърлят безброй средства за изграждане на силни марки, които бъдейки в магазина(търговските вериги) допринасят и за по-доброто възприемане от хората на самия магазин. Но там те срещат марките на самата търговска верига. Т.е веригите печелят двойно известните марки привличат клиентите до регала, където те пък виждат собствените марки и често купуват тях. Малко самоубийствено прозвуча за известните марки предното изречение, но съществува и такъв момент. Някои вериги ще хвърлят още повече пари в качеството на собствените марки и тогава борбата ще се изостри. Какво ще направят големите компании по този въпрос предстои да се разбере.
Друго интересно изследване за България би било кои продуктови категории са най-застрашени от private label brands. За кои продукти българина държи на “марковите” стоки
А вие какво мислите за собствените марки и какво най-много застрашават те?
На последния въпрос за това кои продукти са най-застрашени от private labels, мога да споделя наблюденията си от Западна Европа. Потребилтелите (със нормален социален статус - нито богати, които търсят качество на всяка цена, нито хората с ниски доходи които предпочитат ниската цена за многобройното си семейство) избират private label-a пред national brand, когато става въпрос за тоалетна и кухненска хартия, веро, подправки, гъбички за миене, торби за смет и много други - общо взето нехранителни и некозметични продукти. Въпреки че магазините като Carrefour, Auchan, Tesco, Monoprix могат да гарантират много добро качество на private label-ите си (в много от случаите това са продукти направени във фабриките на големите марки и са същите продукти само без fancy packaging и бюджет за маркетиране), потребителите не са готови да заменят Danone, Evian, Bonduelle и Ariel със непознати и неизпробвани от тях марки.
ОтговорИзтриванеМисля че в Бълагрия се наблюдава същото потребителско поведение (мое наблюдение и мнение, трябва да се провер е Регал и др.)
Привет
Доколкото ми е известно в Германия има една част от козметиката, която е "надвита" от собствена марка. Абсолютно така е казаното за марки като Bonduelle. Ако се случи така обаче, че да дойде момент в който за потребителите собствените марки станат достатъчно познати и се убедят, че не отстъпват по качество тогава ще стане и сложно и fancy опаковката ще е недостатъчна ...
ОтговорИзтриване