Ето и топ 10 класацията на българските марки от миналото (ретро марки). Мисля, че все още не е правена такава класацията така, че време беше. Започваме с номер 10.
10. Бонбони Амфора. Снимката е по-съвременна, но все пак дава представа. Тези бонбони бяха с най-голям пазарен дял в ниския сегмент.
9. БТ. Може би най-разпространените цигари тогава.
8. Дъвка Идеал. Няма нужда от коментар за стойността на този бранд въпреки, че Турбо-то го удряше с разграничаващата сила на картинките с коли.
7. Шоколад Кума Лиса. Отново опаковката не е същата, но преди тази марка имаше сила колкото сегашния Нескуик.
6. Обикновен локум. Притежаващ значителен brand awareness. Произведен, разбира се, от Захарни заводи.
5. Родопче. Тук липсва каквото ида е било брандиране, но все пак си има име за разлика от локума. Предизвикало стълпотворения пред не една училищна лавка.
4. Вафла Свежест. Отново виждате по-съвременна опаковка, което само доказва колко силни са били тези марки и повечето от тях са "възродени". Тази вафла напоследък малко поизчезна. Иначе, беше една от емблематичните в училищата рамо до рамо по стойност на марката с родопчето.
3. Сирене Дунавия. Тук няма снимка, а и марката не се нуждае от нея за да бъде представена.
2. Лимонови резанки. Отново отиваме към по ниските сегменти, но това си е абсолютна класика.
1. Коняк Слънчев бряг. Уникална стойност на марката, служещ дори за разменна монета в някои ситуации. От времето когато Слънчев бряг беше незастроен, Златният орфей беше събитие, а Какао бийч го е нямало в инвестиционните фантазии на никой предприемач.
Кажете си мнението, какво съм изпуснал и каквото ви е "развълнувало" след тази класация.
10. Бонбони Амфора. Снимката е по-съвременна, но все пак дава представа. Тези бонбони бяха с най-голям пазарен дял в ниския сегмент.
9. БТ. Може би най-разпространените цигари тогава.
8. Дъвка Идеал. Няма нужда от коментар за стойността на този бранд въпреки, че Турбо-то го удряше с разграничаващата сила на картинките с коли.
7. Шоколад Кума Лиса. Отново опаковката не е същата, но преди тази марка имаше сила колкото сегашния Нескуик.
6. Обикновен локум. Притежаващ значителен brand awareness. Произведен, разбира се, от Захарни заводи.
5. Родопче. Тук липсва каквото ида е било брандиране, но все пак си има име за разлика от локума. Предизвикало стълпотворения пред не една училищна лавка.
4. Вафла Свежест. Отново виждате по-съвременна опаковка, което само доказва колко силни са били тези марки и повечето от тях са "възродени". Тази вафла напоследък малко поизчезна. Иначе, беше една от емблематичните в училищата рамо до рамо по стойност на марката с родопчето.
3. Сирене Дунавия. Тук няма снимка, а и марката не се нуждае от нея за да бъде представена.
2. Лимонови резанки. Отново отиваме към по ниските сегменти, но това си е абсолютна класика.
1. Коняк Слънчев бряг. Уникална стойност на марката, служещ дори за разменна монета в някои ситуации. От времето когато Слънчев бряг беше незастроен, Златният орфей беше събитие, а Какао бийч го е нямало в инвестиционните фантазии на никой предприемач.
Кажете си мнението, какво съм изпуснал и каквото ви е "развълнувало" след тази класация.
Хехе, такава класация си нямахме - браво за идеята :) Само че отсъства любимата ми вафла Кукуруку... ;)
ОтговорИзтриванеhttp://www.bosonogoe.ru/uploads/images/2/c144173ac9.jpg
За Куку-Руку писах вече :) http://marketingblogbg.blogspot.com/2010/04/90.html , а тя май е гръцка.
ОтговорИзтриванеМмм... добре :)
ОтговорИзтриванеСуха паста Балкан и вафли Република. А и LZ, но тя е от високия сегмент. Иначе браво за класацията.
ОтговорИзтриванеЛошото (или доброто) е че тези марки са успели без никакви дългосрочни стратегии, brand mgmt, теории на Келер, матрици на BCG и други, което ме кара да се замисля за две неща - 1) как тези марки са станали емблематични (или не са ли само емблематични за носталгично настроените 20-30 г) и 2) ако имаха стратегии, щяха ли да доминират пазара днес както са го правили преди
Ех, как можах да забравя за суха паста Балкан..
ОтговорИзтриванеМарките са станали емблематични тогава, защото не е имало конкуренция. На пазара има само обикновена вафла, като пуснеш такава с име примерно "Свежест" интереса е голям. Разпределя се само върху една марка. Отделно, че тогава не са работели пазарните принципи (печалбата не е била заложена в такава степен както сега) и се е "хвърлял/разсипвал" повече материал в производството.
Сега Кума Лиса предполагам има някаква стратегия, определено не доминира, но не е и за пример защото не се инвестира много в нея. Едва ли при тази конкуренция щеше да доминира някоя такава марка въпреки, че никога не може да бъдем сигурни
Бих добавила и лютеница "Хорце", която днес на пазара има поне 5 наследника с етикети "хорца" и доста хора (от тези, които я помнят :) си купуват някое бурканче само заради етикета.
ОтговорИзтриванеВафла "Морена" :), със снимка на витошките морени и огромни фъстъци под шоколадовата заливка.
ОтговорИзтриванеИ майонеза "Краси" :) Като малка си мислех, че е кръстена на баща ми. Запазването на оригиналната опаковка е добър начин за предаване на силно емоционално послание и носталгична нотка, а това може да бъде много добър разграничител!
ОтговорИзтриване@ Васи Да, така е...
ОтговорИзтриванеИ един малък казус: Ако трябва да изберете една от посочените марки и да я "възродите" (със стратегия и стабилен бюджет), коя ще е тя и защо?
Дъвки "Идеал" ако може с захар
ОтговорИзтриване"Морена" стария вид, разбира се, която няма нищо общо с днешните:)
ОтговорИзтриванеЕдна от най-силните марки е "Веро", произвеждано във "Верила". Това име даже е станало нарицателно за препарат за миене на съдове, а много хора не знаят откъде идва.
ОтговорИзтриванеДруга силна марка - праха за пране "Елка" (с патенцата).
Мега добра статия. Лично не мога се сетя за други БГ марки, а доста от тези дори късата ми памет не помни. Сирене Дунавия форевър ;)
ОтговорИзтриванеОще нещо по темата:
ОтговорИзтриванеhttp://marketingblogbg.blogspot.com/2010/04/blog-post.html
Още една марка, превърнала се в синоним на продукт: ЕЛКА/ELKA - ЕЛектронен КАлкулатор
ОтговорИзтриванеИма и други примери в козметичния сектор - крем Бочко, крем Медико Идеал, паста Поморин.
ОтговорИзтриванеЕхоооо,ами бонбоните "карамел Му":)))с голям зор ги разопаковахме!!!
ОтговорИзтриванеПаста за зъби "Мечо" с прекрасен плодов вкус- любим спомен от детството :) Мисля, че успеха й се дължеше най-вече на липсата на каквато и да е конкуренция. Някой др. също да е бил фен?
ОтговорИзтриване@ Steffy Много добро попадение :). Пастата си беше без конкуренция:)
ОтговорИзтриванеИмаше едни ментолови бонбони в прозрачно пликче, или нямаха име, или беше "Ментолови бонбони". За тях се разказваше в една детска книжка за магарето Кени от Павликени, което все такива бонбони ядеше, та и аз покрай него/книжката. А "виолетките"?
ОтговорИзтриванеpasta mecho puh, ia konkurirashe pateto yaki,
ОтговорИзтриванеa kakvo da kajem za limonadata
Към тези легендарни марки, аз бих добавила "Морената", преди да я купят и съсипят, Бонбоните "Карамел Му","Лакта" и "Лукчета", хляб "Добруджа" и "България". Много хубава идея, браво на Вас! Към Родопчето може да се прибави и Байкалчето, а към коняк "Слънчев бряг" и коняк "Плиска".
ОтговорИзтриванеМисля, че на класацията липсва един култов крем за всякакви кожни проблеми крем "Здраве" на Арома. Добре би било да се добави.
ОтговорИзтриванеНе видях шоколадче "Кума Лиса" и бонбомките за смучене Виолетки и Теменужки, с които си боядисвахме езиците! А по темата за кремовете култовия руски Крем для рук
ОтговорИзтриванеима и още доста - например бонбоните Снежанка- едни такива бели с фъстък вътре, козметиката за деца Па-Па -аз си спомням шампоана, бонбоните Простор, Черноморец, не на последно място Русенско варено
ОтговорИзтриванеЕх тази дъвка идеал как ми липсва. Даже повече от турбото и Алф. Как сме ги събирали турбо-картинките и лепенките на Алф... Спомням си и бонбоните Амфора, сега дали ги има още? Черноморец не бяха ли и те от време оно? Лимоновите резанки също си спомням :) За конякът съм била твърде малка до си спомня, но все още го има. Виж за вафлите нямам спомен.
ОтговорИзтриванеЦигари "Стюардеса"
ОтговорИзтриванешоколад ФИН МЛЕЧЕН
ОтговорИзтриванебонбон за смучене ЛУКЧЕ
бонбон за смучене МАСТИКА
десерт МАСЛЕНКА
пенливо вино ИСКРА
червено вино ГЪМЗА
паста за бръснене КАРО
шампоан АЛАНТУИН/ПА-ПА
дезодорант ИДЕАЛ
кибрит ЗЕБРА
маратонки РОМИКА
ботуши АПРЕСКИ
дънки ПАНАКА
шейна ЧУК И ГЕК
колело БАЛКАНЧЕ
раиоприемник ВЕФ
и т.н.
Ot lakomstvata nai mnogo mi lipswat warlord swejest. Neznam Dali ako Sega gi opitam shte mi haresat tolkowa no... Edno wreme mi bqha liubimi zaedno s vafla supra I edni dulgi nailonowi opakowki s krugli smucheshti bonboni
ОтговорИзтриванеwww.topnuts.bg
ОтговорИзтриванеМного приятно ме върнахте с детството ми!