12.07.2012 г.

ТЕОРИЯ И ПРАКТИКА НА ПАДАЩОТО ПИАНО

Автор: Евгени Митев


Всичко започна преди около месец. Също като в песента на Орлин Горанов си "вървях един следобед без цел и посока" и видях странна гледка - роял провесен с кран пред една от трите кули на Litex Towers в квартал Изток. Оказа се, че приятелите ми от MANIFACTURA снимат клип за рекламна на кампания за превенция на Хепатит:
Ден по-късно попаднах на реклама с участието на Джордж Клуни, където също имаше падащо пиано:
 
Тогава разбрах, че си имам работа с т.нар. визуални тропи, които представляват стилови фигури (не клишета), които спомагат смисълът на дадено нещо да стане метафоричен т.е. преносен ("метафора" идва от старогръцки μεταφορά и означава "пренасям"). Когато искаме да кажем или покажем нещо, което да намекне за нещо друго, тогава използваме тропи, които правят разказа по-интересен, завладяващ и засилват впечатленията, а оттам и запомнянето, което знаете, че е особено важно в рекламната комуникация. 

И така, от една страна падащото пиано комуникира неизбежност и съдбовност, но от друга страна иронично намеква за невероятност. Да умреш от падащо пиано се превръща в троп на "невероятната смърт". Това е начин, по който се "олекотява" феномена на смъртта за целите на лекия и кратък жанр на рекламния разказ. 

Повтарящи се мотиви, сцени и кадри можем да срещнем почти във всяка реклама, филм, книга и текст, но най-интересното е контекстът, в който те се реализират. В нашия случай падащото пиано се появява в изключително широк контекст. Можем да го видим в реклама на агенция за подбор на кадри:

 Във весела американска реклама на супереластични чували:
 В комикси:

Заключение:

Вероятно ролята на тропите в рекламата и разказването на истории (storytelling) ще се засилва и осъзнава все повече, с оглед на увеличаващият се брой визуални и текстови онлайн съдържания. Затова е добре да познаваме стилистиката на рекламната комуникация, начините за създаването на рекламни сюжети и образуването на метафори, което вече не е запазена територия за "гурута" от големите рекламни агенции, но е нещо напълно достъпно за всеки, който с постоянство пожелае да вникне в дебрите на творческото писане и критическото мислене. 

Вижте най-свежите рекламни кампании събрани и представени на едно място:
http://www.facebook.com/groups/reklamite

Share

2 коментара:

  1. Анонимен15 март, 2013

    Hі, i think that i saω you vіsiteԁ my
    blοg so i camе to “гeturn the favоr”.
    I'm trying to find things to enhance my site!I suppose its ok to use some of your ideas!!

    my webpage ... iphone dev team

    ОтговорИзтриване
  2. Amazing strategies sir keep sharing this. Related information shared..
    marketing guest post

    ОтговорИзтриване