3.05.2010 г.

Маркетинг на цигари част 2

Поради проявения интерес към постинга за маркетинг на цигари реших да направя продължение на темата. Предната статия завърши с Camel, чиято легендарна камила се появява някъде 20те години на миналия век. Защо точно камила е избрана за символ, защото тогава са били на мода екскурзии в държави като Египет. И понеже на цигарите се опитва да се вмени лайфстайл усешане ето защо камилата тогава се явява много подходящ елемент, който да представи цигарите в съзнанието на потребителя като носител на някакъв модерен стил.

Марката цигари трябва да предизвиква усещането за хубав начин на живот. Така се появяват и каталозите които представляват "рекламните брошури на цигарите", но поради забраните изображението на марката присъства много тънко и ограничено в края на страничките без каквито и да било послания. В тези каталози са има статии за пътувания, забележителности, история, екзотични места все неща които имат за цел подсъзнателно да внушат,че конкретната марка цигари е символ на добър, изпълнен с приятни преживявания начин на живот и да изградят такова възприятие за нея. Целта е да постигнеш марката ти да се възприема като символ на добър лайфстайл у потребителя. Тези каталози са много добро попадение и са измислени в резултат на все повечето забрани които падат върху цигарения бизнес. Освен въпреки, че представят индиректно своята послание към потребителя то има много по-голям ефект от прякото представяне. Следващият момент в изграждането на възприемането е кутията. Тя също остана един от начините индиректно да се съблазнява пушача. Ето сега наскоро се появи кутия със слайдер, която прави отварянето по интересно, а капачето е направено леко грапаво и има пушачи, които често си играят с кутията може би това е било едно от нещата, които са потвърдили количествените проучвания. Занапред сигурно ще ставаме свидетели на все по-големи "иновации" в кутията и филтъра и самата цигара. Мисля, че отварянето на кутията като "слайдер" или "полу-слайдер" е успешно и трябва да се помисли и за други начини на отваряне. Не знам какъв ще е ефектът ако някой пусне цигари които са доста различни от останалите по филтър, цигара, дизайн и брандиране на кутията. За брандирането на кутията според мен трябва всяка марка е добре да има и супер отличителен знак/лого който да налага и да има същата познаваемост в съзнанието на потребителя както и самото име. Така в бъдеще ако хипотетично забранят изписване на името на марката на кутията или пък е със супер малки букви, да може може добре изграденото лого да e основен коз в привличането внимание от марката. Представете си кутия цигари без име и само лого за изображение на изчистен фон.

Ето още един случай който показва индиректното влияние и изграждане на начин по който да се възприема марката. Розовото като цвят дава сериозни резултати когато се използва да се таргетират тинейджърки. За пример, пускането на серии "Pink Line" при дрехите. За таргетирането на жените от цигарените марки си е цяла разработка. Темата май продължава да стои отворена...
Share

10 коментара:

  1. А, още по интересни примери, и добри брандинг идеи! Представяме си го естествено, ама до там (бял фон и лого) само добрите стигат. И те стига с камилски стъпки. Поне такива са рамките на лоялността и себеутвърдителността на марката.
    Ето и един кратък креативен брейнсторм: ако трябва пласираме сега, края на лятото 2010 марка цигари, в/у какво да осланим визията на продукта/кутията и каквна основна линия на асоциаитвоност в подобни каталози да внушим, да кажем на балканския пазар... ? :)

    ОтговорИзтриване
  2. За този брейнсторминг май има два варианта сериозен и хумористичен/хумористично-сериозен ...:)). Благодаря за зададения казус нека повече хора се включат в коментарите с идеи по него.

    ОтговорИзтриване
  3. Ето някои неща които могат да се нахвърлят. Мото на кампанията: En-light-en yourself on Balkans party summer (или за по-кратко само парти или само лято). В католога представяне на крайбрежията на БГ, Черна Гора, Хърватска и др. Каквито има острови, местни питиета, клубове, плажове, атракциони. Акцент за клубовете. Да се върти около запознаването със доброто изкарване на лятото в региона. Кутуята брандирана с морски залез/чадър/ вълни или бар. Вдлъбната пред капачето за по-лесно отваряне. Може оранжев и син цвят като ленти.

    ОтговорИзтриване
  4. Не работи последния линк, а ми е интересно да разбера какво се крие зад него.

    ОтговорИзтриване
  5. @ Георги и Краси

    Вече работи линка :)

    ОтговорИзтриване
  6. вдлъбнато при капачето, хм, ако там натискаш с показалец или палец, нека да има интерактивна визия, примерно мида, която се отаваря и вътре.. "перлата". Или кутия, отваряща се през центъра в двете посоки, тогава много концепции изплуват като имаме 2 части (ден/нощ, работа/забавление, проблем/разрешение ) идеите ти са много гот и пасват за края на лято, само трябва се внимава с централнта визия и внушението й: чадър е за хора които се крият, бара веднага трябва свържеш с алкохол. А за среща с хора и забавлние е точно на място. Enlighten yourself @ Balkans summer party. Велико :)) Ignite your Balkanism - хаха..

    ОтговорИзтриване
  7. Отварянето в центъра в двете посоки много готино, едната половина черна, другата бяла (day-light, night-re-light):). Денят и нощта в края на лятото са с почти еднаква продължителност така, че която и "половина на забавление" да изберете...печелите
    Ignite your Balkanism определено отваря пътя на хумористичната версия...:)

    ОтговорИзтриване
  8. А какъв е ефектът на посланията против пушене на кутията върху лоялността към марката според теб?

    ОтговорИзтриване
  9. Ами пушачите бързо свикват с посланията или картинки, които се се слагат на кутиите, и не им прави впечатление.

    ОтговорИзтриване
  10. Маркетинга на цигари е интересен бизнес и в множество страни има иновации, за които ние ще чуем и видим след много години (за добро или за лошо). Мога само за добавя, че брандирането на кутиите с определени символи и знаци започва много преди налагането на забраната. Цветовете са свързани с определени нагласи, примерно ЖЪЛТО е символ на лека (ниско никотинова) цигара, ЧЕРВЕНО е отредено за силни (високо съдържание на никотин)и още много .....

    ОтговорИзтриване