25.03.2010 г.

Маркетинг на цигари

Маркетинг на цигари се прави най-трудно. Забраните са много и постоянно се налагат нови и нови ограничения. В резултат, цигарените компании все повече задълбават в психологията на купувачи и измислят всякакви стратегии от подреждане на магазина до супер индиректни послания в комуникацията. Всяко дума в изречението е проследявана строго и компаниите внимават какво комуникират. Заява се, че целта на маркетинга е да увеличи пазарния дял сред съществуващите вече пушачи. Иначе казано цигареният маркетинг е „отговорен” маркетинг и всяка компания в този сектор се стреми да го изтъкне. Те не създават нуждата у потребителите да пушат, а създават интерес в своята конкретна марка. Бранд маркетинга (това е наименованието което се иползва в цигарените компании) прави цигарите различни в съзнанието на потребителя. И понеже този пазар глобално намалява поради рестрикции и е доходоносен бариерите пред новите участници които искат да влязат на този пазар са доста високи. Големите компании яростно защитават пазарния си дял. Нов участник на пазара почти невъзможно би се добрал до добър "shelf space" в магазините тъй като управителя на магазина не би рискувал да загуби отстъпките от големите маркаи. Друг проблем е лоялността която пушачите имат към дадена марка, някои пушат марката с която са започнали и увеличенията на цените не им влияе много за прехвърляне към друга (не се отнася дотолкова за България). Един вид има случаи когато марката с която е започнал човек през тинейджърските си години продължава през целия му живот.

Една от рекламите за които се сещам, която е направена доста сполучливо предвид рестрикциите в индустрията е на Camel. Главното лице от рекламите на марката е седнал с чаша кафе по време на изгрева на отрито и парата която излиза от чашата образува форма на камила. Тази реклама доста сполучливо и индиректно се заиграва със съзнанието на хората представяйки класическа ситуация, сутрешното кафе, неговия аромат парата която е свързана с това и тя формира визуално логото на марката цигари. Постепенно е изградена ситуация, която е лубима на много пушачи и то без да се показват цигари и тя има много по силен ефект отколкото ако директно се покаже кутия с цигари или каквото и да е било друго. Постепенно много маркетинг канали се затварят това кара хората които се занимават с маркетинг в тази индустрия да стават все по креативни при измисляне на подходи за достигане до потребителите.

Share

6 коментара:

  1. Има и директен маркетинг с клиенти

    ОтговорИзтриване
  2. Да, и той е доста застъпен

    ОтговорИзтриване
  3. Camel наистина имат страхотни комуникации (образ на камилата им в пяна на кафе, стъпки от камила по пясъка в сахара и т.н.). Lucky Strike от много време разчитат на семплото, себеиздигащо се позициониране, докато в България не съм срещал друго освен безкрупулни мотиви за секс и слава, и грозен ин-медиен брандинг.
    Дразня се, че се подценяваме и това влияее на цигарения маркетинг!
    В смисъл, за чичо Слав от Село Славото, пушач от 40 славни години - няма мърдане, той се не пипа. Въпросът е, в стереотипа, който имаме за пушачите...
    Яка тема, разгърни я по-натам?:)

    ОтговорИзтриване
  4. Ще пробвам да доразвия темата:), но не знам кога. Определено има доста интересно да се пише и конкретни казуси които да се разглеждат.Продуктовото позициониране май стана хит в БГ и всички се нахвърлиха натам въпреки, че трябва да се прави доста по-ненатрапчиво.

    ОтговорИзтриване
  5. В България цигареният маркетинг, няма толкова проблеми. Вярно, директните реклами са забранени, но затова пък от всякакви вестници и телевизии се пробутва скрита реклама, като разбира се отличници в това са Мерилин и Кинг.

    ОтговорИзтриване
  6. I do not even know how I ended up here, but I thought this post was good.
    I do not know who you are but definitely you're going to a famous blogger if you are not already ;) Cheers!
    Here is my page acne home remedies for teens

    ОтговорИзтриване